تبلیغات
كشكول اینترنتی 2 - علت کم بودن تعداد شیعیان و زیاد بودن اهل سنت چیست؟
كشكول اینترنتی 2

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

علت کم بودن تعداد شیعیان و زیاد بودن اهل سنت چیست؟

حکومت‏ها همواره رابطه کینه توزانه‏ای با اهل بیت عصمت و طهارت و علویان و شیعیان داشتند و در صدد نابودی آنان بودند. بر همین اساس تقریباً تمامی ائمه شیعه توسط حکام اموی و عباسی کشته و شهید شده‏اند و شیعیانشان نیز به انواع و اقسام شکنجه‏ها و بلاها مبتلا و در معرض کشتارهای فجیع و دلخراش قرار داشتند.

مهم‏ترین علت برخورد خصم‏ آمیز حکام وقت با شیعه و رهبران این مذهب، مبانی اعتقادی آنان بوده است؛ زیرا طبق باور شیعه فقط علی(ع) و اولاد ایشان شایستگی خلافت و ولایت بر مردم را دارند. پایبندی به همین اصل باعث اختلاف عمیق میان ائمه و پیروانشان از یک سو و حکام جور و اهل سنت از سوی دیگر شده است.
اصولاً همین علت.......


اصولاً همین علت، و مبنایی که ائمه سنی نسبت به حکام وقت داشته‏اند،{1} باعث گشت که غالباً ارتباط تنگاتنگی بین اهل سنت و خلفا و پادشاهان از صدر اسلام تاکنون به وجود آید. برای نمونه میبینیم که قاضی ابو یوسف - از اصحاب ابو حنیفه و نشر دهنده مذهب وی - برای وسعت بخشیدن به فقه ابو حنیفه روایاتی در آن وارد نمود و به تدوین کتاب «الخراج» پرداخت و آن را به هارون الرشید تقدیم کرد، و بدین وسیله به تحکیم و تقویت مذهب حنفی در سایه خلیفه پرداخت.

 قاضی ابو یوسف از مهره‏های عباسیان بود و در زمان مهدی و هادی عباسی منصب قضا را در دست داشت و در زمان هارون به درجه قاضی القضاتی رسید. همین امر از مهم‏ترین عوامل شیوع مذهب حنفی شد. او در نزد هارون ارج و قرب زیادی پیدا کرد، به حدی که هارون به او گفت: اگر برای من امکان داشت که تو را در نَسَب خود داخل کنم و شریک خود در خلافت نمایم، حتماً انجام میدادم؛ چون شایستگی این مقام را داری.

دایره نفوذ قاضی ابو یوسف سرزمین‏های عراق، خراسان، شام و مصر را فرا میگرفت.{2} همین امر نشانه یگانگی مبانی اعتقادی و عملی میان قاضی ابو یوسف و به اعتباری، مذهب حنفی با حاکمانی چون هارون الرشید بوده است. اگر مبنای فکری این دو با هم معارض بود، آیا هارون از او تا بدین پایه تعریف و تمجید میکرد؟! چرا هارون از امام موسی بن جعفر(ع) که هم عصر ایشان بود، چنین توصیفی ننمود؟

نه تنها او چنین توصیفی از آن حضرت نکرد، که همواره ایشان را در فشار و شکنجه قرار داد و سرانجام بعد از آن که آن امام را در زندان شدیداً تحت کنترل داشت، به شهادت رساند. نمونه دیگر، مالک بن انس - پیشوای مذهب مالکی - است. وی گرچه از جمله شاگردان حضرت صادق(ع) بود اما نزد منصور عباسی بسیار محترم بود و این به مواضع سیاسی و اعتقادی وی بازگشت میکند. به حدی منصور به او - در واقع به خط فکری او - علاقه‏مند بود که از مالک خواست کتابی در فقه بنویسد تا او مردم را مجبور کند بدان عمل کنند.

وقتی مالک خواست از این کار امتناع ورزد، منصور برای بار دوم به او گفت: «کتاب را تألیف کن! چون در این زمان کسی عالم‏تر از تو نیست». در نتیجه، او کتاب «مُوَطَّأ» را تحریر کرد. پیش از آن که میان مالک و منصور ارتباط محکمی به وجود آید، مالک همراه ابن ابی ذؤیب و ابن سمعان نزد منصور رفت. این در حالی بود که منصور تازه بر تخت خلافت نشسته بود.

منصور برای آزمایش آنان گفت: من در نظر شما چگونه‏ا م؛ آیا جزو رهبران ستمگر میباشم یا عادل؟ مالک پاسخ داد: ای امیر المؤمنین، من به واسطه تو به خدا متوسل میشوم و محمد(ص) را نزد تو شفیع قرار میدهم و تو را به خویشاوندی با او قسم میدهم که مرا از پاسخ به این کلام معاف نمایی. منصور گفت: امیر المؤمنین تو را از پاسخ دادن معاف داشت... .{3} مالک در زمان هارون نیز ارزش زیادی داشت، به گونه‏ای که هارون به کارگزار خویش در مدینه دستور داده بود که کاری را بدون مشورت با مالک انجام ندهد.

هارون برای این که ارزش مالک را در جامعه بیش‏تر نماید، کنار وی بر زمین مینشست و از او احادیث میشنید.{4} هارون برای جهانی کردن و گسترش بیش از پیش مذهب وی، به مأمور و جارچی خود در حج دستور داد که اعلان نماید تنها مالک شایسته فتوا دادن است.{5}

 این در حالی بود که در همان زمان در میان شاگردان حضرت صادق(ع) عده زیادی بودند که علم و دانش آنان به مراتب بیش‏تر از مالک بود. مذهب مالک در اسپانیا توسط پادشاه آن کشور ترویج و منتشر شد. پادشاه مزبور مذهب وی را به قهر و غلبه بر مردم تحمیل کرد؛ زیرا مالک از پادشاه اسپانیا تعریف و تمجید کرده بود.{6} مالک در پی سؤال پادشاه از او که روش او در اندلس (اسپانیا) چگونه است، گفت: از خداوند تعالی میخواهیم که حرم ما را به پادشاهی شما مزین گرداند.

همین باعث شد که حاکم مزبور مردم را به پذیرش مذهب مالک و ترک مذهب × وادار کند.{7} مذهب مالک در آفریقا به وسیله قاضی محنون رواج و گسترش یافت. ابن حزم میگوید: دو مذهب در ابتدای امر به وسیله سلطه و حکومت وقت شایع و منتشر شد:

یکی، مذهب ابو حنیفه که از زمان قضاوت ابو یوسف جهش خود را آغار کرد؛ زیرا ابو یوسف از میان اصحاب و منتسبان به ابو حنیفه و مذهب وی، قضات را بر میگزید. دوم، مذهب مالک که توسط یحیی بن یحیی در اندلس تقویت شد؛ زیرا زمانی که او به منصب قضاوت دست یافت و نزد حاکمران آن ناحیه عزیز شد، تنها کسانی را برای قضاوت بر میگزید که از اصحاب مالک باشند.{8} از گزارش‏های فوق نیز میتوان به تقارن و اشتراک مبانی عقیدتی - سیاسی مالک با خلفای وقت پی برد؛ زیرا اگر مالک با آنان تعارض و مخالفت اصولی داشت، هرگز توسط خلیفه‏ها و کارگزاران حکومت‏ها تقویت نمیشد و مذهبش بدان پایه نشر و گسترش نمییافت.

نمونه سوم، ظهور و گسترش مذهب شافعی (متوفا 198 ه’ ق) نخست در سال وفات وی بود. شافعی در سال 198 ه’ ق رهسپار مصر شد و حامل نامه‏ای از سوی هارون به والی آن جا بود. در آن نامه هارون رعایت حق شافعی و احترام وی را تأکید کرده بود. بعد از آن که اصحاب شافعی در مصر زیاد شدند، مذهب وی به بغداد و بسیاری از مناطق خراسان هم رواج پیدا کرد.{9} این قضیه نیز به پیوند عمیق شافعی با خلیفه وقت - هارون الرشید - اشاره دارد و نمایان‏گر هم‏سویی ایدئولوژیک و استراتژیک آن دو میباشد. بنابر عقیده شافعی، هر کس خلافت را با شمشیر تصاحب کند و مردم با آن شخص بیعت کنند، او امام و خلیفه مسلمین خواهد بود.{10}

نمونه بعدی در مورد چهارمین پیشوای اهل سنت یعنی احمد بن حنبل است. وی به صحت خلافت و ولایت و زمامداری متوکل عباسی اعتقاد داشت و اطاعت از او را واجب میدانست.{11} بر کسی مخفی و پوشیده نیست که متوکل همان کسی است که امام هادی(ع) را در فشار شدیدی قرار داد و نسبت به آن بزرگوار کینه فراوانی داشت.

 او امام را از مدینه به سامرا تبعید کرد و با انبوهی از نیروهای اطلاعاتی خویش آن حضرت را تحت نظر قرار داد. بدین ترتیب اذیت‏ها و شکنجه‏های بسیاری اعمال نمود و مانع بهره‏وری مردم و دانشمندان از محضر پر فیض امام هادی(ع) گشت و از این‏رو خیانت بزرگی به جهان علم و دانش هم کرد. او امام را در محاصره شدید اقتصادی قرار داد.{12}

بالاخره متوکل آن امام معصوم را به شهادت رساند. البته نباید پنداشت که رواج و شیوع مذاهب فوق به دلیل اعلمیت و خبرویت زیاد آنان در علم فقه و حدیث بوده است. طبق سخن شافعی، ابو حارث لیث بن سعد (م 175ه’) از مالک بن انس (پیشوای مالکیان) فقیه‏تر بود ولی اصحابش مذهب او را رواج ندادند. استاد اسد حیدر درباره علت عدم شیوع مذهب لیث گوید: «در واقع، مشهور نشدن مذهب لیث به این دلیل بود که وی رابطه گرمی با خلیفه عصر خود نداشت؛ زیرا وقتی منصور عباسی، لیث را برای قضاوت دعوت کرد، او نپذیرفت و کسی را هم نداشت که آن را قبول کند. لذا نامش از صفحه روزگار محو شد». همان‏طور که اشاره شد، قضاوت عامل مهمی در جاودانگی و بقاء و نشر مذهب بود.{13}

همچنین شافعی درباره سفیان بن عیینه گوید: «اگر سفیان و مالک بن انس نبودند، علم و دانش از حجاز رخت برمیبست». با این حال چون ابن عیینه با خلیفه عصر خود چندان ملایم نبود، مذهب وی تا قرن چهارم هجری بیشتر داوم پیدا نکرد.{14} نیز طبق سخن مالک بن انس، عبدالرحمان عمرو اوزاعی از ابو حنیفه و سفیان ثوری عالم‏تر بود ولی مذهب وی تا سال 302 هجری بیشتر پایدار نماند و منقرض شد.{15}

 علت انقراض مذهب سفیان ثوری - از فقهای نامدار عراق - عدم پشتیبانی وی از سوی حکومت وقت بود. حتی منصور در صدد نابودی سفیان هم برآمد، ولی موفق نشد.{16} مطالب فوق نشانگر آن است که عامل اصلی رواج مذاهب اهل سنت، تأیید آن‏ها توسط حکام وقت بوده است.

خلفای وقت برای توجیه خود و اعمالشان به مذاهبی احتیاج داشتند که آن‏ها را مشروع جلوه دهند. برای همین به تقویت آن‏ها میپرداختند و از آن راستا که غالب حکومت‏ها، غیر شیعی بودند، مذهب اهل بیت کمتر رواج یافت و برای همین تعداد شیعه از اهل سنت کمتر است. [1].
تفتازانی گوید: امامت (پیشوایی و خلافت) نزد اکثر فرقه‏ ها توسط اهل حل و عقد پابرجا میشود گر چه عده آنان کم باشد، و این مهم متوقف بر اتفاق نظر همگان نیست.
------------------------------------------------------------------------------------
(ر.ک: شرح المقاصد، ج 5، ص 252، تحقیق عبدالرحمن عمیره، چاپ اول، 1409ه’). [2].ر.ک: الامام الصادق و المذاهب الاربعة، اسدحیدر، ج 1، ص 162 - 160، (دارالکتب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1390ه’). [3].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 501. [4].ر.ک: شذرات الذهب، ابن عماد حنبلی، ج 1، ص 291 (دارالحیاء التراث العربی، بیروت). [5].ابن وهب گوید: شنیدم در مدینه که منادی میگفت: کسی جز مالک بن انس و ابن ابی ذؤیب نباید فتوا دهد. ر.ک: وفیات الاعیان، ابن خلکان، ج 4، ص 135 (تحقیق احسان عباس، دارالثقافه، بیروت). [6].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 167 - 163. [7].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 166. [8].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 167 - 163. [9].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 167 - 163. [10].همان، ج 2، ص 216، البته وی قرشی بودن را در امام شرط میدانست. [11].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 2، ص 446. [12].ر.ک: تحلیلی از زندگی امام هادی، باقر شریف قرشی، ترجمه عطایی، ص 428 به بعد و ص 364 - 384 - 383. [13].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 158. [14].همان، ص 155. [15].الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ج 1، ص 153 - 154 - 156. [16].همان، ص 155 - 154.

Generic cialis
یکشنبه 5 فروردین 1397 01:55 ق.ظ

Kudos. Loads of content!

cialis e hiv viagra or cialis cialis dosage amounts buy cialis online we use it 50 mg cialis dose buy brand cialis cheap cialis qualitat cialis dose 30mg cialis official site cialis 5mg
Cialis online
پنجشنبه 2 فروردین 1397 10:10 ب.ظ

Regards! Lots of posts!

cialis e hiv precios de cialis generico we use it 50 mg cialis dose online cialis cialis super acti import cialis canada discount drugs cialis cialis ahumada cialis price in bangalore link for you cialis price
feet pain
یکشنبه 26 شهریور 1396 08:42 ب.ظ
Hi there, its fastidious article about media print, we all
be familiar with media is a impressive source of data.
Foot Complaints
دوشنبه 16 مرداد 1396 07:09 ق.ظ
Greetings from Carolina! I'm bored at work so I decided to check out
your website on my iphone during lunch break. I enjoy the info you present
here and can't wait to take a look when I get home.
I'm shocked at how fast your blog loaded on my phone ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, amazing blog!
Isis
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:55 ق.ظ
Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?

I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but
I'm not seeing very good results. If you know of any please share.

Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : 110

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان